Blog

BlogArchief


What's in a name?

10-01-2017

Een sterke naam verzinnen voor een nieuw ondernemingsplan, een nieuwbouwproject of organisatie. Hoe doe je dat?

Natuurlijk is het belangrijk dat de naam goed klinkt, maar je wilt in de naam nog meer kwijt. Bijvoorbeeld vooruitgang, vernieuwing of groei als het om een ondernemingsplan gaat. Of kwaliteit eneen groene omgeving als het over een nieuwbouwproject gaat. De naam moet passen bij de doelgroepen moet de komende jaren wel de lading blijven dekken.

Nu kun je kiezen voor een eenvoudige maar dure weg: er zijn diverse bureaus in Nederland die hun geld verdienen met het verzinnen van namen voor bedrijven. Resultaten zijn bijvoorbeeld namen als Selexys en Bodique. Een meer intensieve weg maar alle moeite waard, is de nieuwe naam intern verzinnen. Diverse malen hebben wij deze interne brainstormsessies voorbereid en begeleid. Medewerkers vinden het een uitdaging om mee te denken. Meestal levert dit niet direct de naam op, maar wel een hoop betrokkenheid en enthousiasme. Verder brainstormen met een kleinere groep creatieve geesten binnen de organisatie levert vaak wel een mooie naam op. Een naam die direct kan rekenen op een enthousiaste groep ambassadeurs binnen het bedrijf. Enkele resultaten die wij mochten begeleiden: Forta, Woonkracht10, Interdaad, Nova, Cultuurstorm, Kanzo, De Royaen en De Prinsemarij.

« Terug